انتخاب مناسب‌ترین معادلات انتقال رسوب با مدل عددی HEC-RAS (مطالعه موردی: رودخانه قره‌چای استان مرکزی)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 سازمان آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی

2 دانشگاه لرستان

چکیده

تخمین میزان بار رسوب کل و یا میزان انتقال آن برای استفاده بسیاری از کاربری‌ها و پروژه‌های منابع آب حیاتی است.  لذا هدف این تحقیق برآورد میزان رسوبات و محاسبه توان حمل رودخانه قره‌چای استان مرکزی از روش‌های مختلف و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌باشد. برای این پژوهش بازه‌ای از رودخانه به طول 31 کیلومتر انتخاب شد. سپس اطلاعات پایه نظیر مقاطع عرضی، شکل هندسی مسیر، ضرایب زبری بستر و کناره‌ها، جنس و دانه‌بندی رسوبات معلق و کف، تهیه شد. همچنین دبی رسوب با استفاده از مدل HEC- RAS برآورد گردید. نتایج نشان داد که معادلات انگلوند-هانسن و توفالتی در سطح 5 درصد خطا فاقد اختلاف معنی دار با داده‌های اندازه‌گیری شده هستند. روش‌های میر- پیتر و مولر، ویلکوکس، ایکر- وایت و لارسن با مقادیر مشاهداتی اختلاف زیادی دارند و تفاوت آنها معنی‌دار است (p<0.05). همچنین ظرفیت انتقال رسوب از بالا به پایین به خاطر افزایش شیب طولی،  افزایش می‌یابد، به طوری که در یک سوم انتهایی بازه بیشترین تغییرات وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Selecting the most appropriate sediment transport equations by numerical model HEC-RAS.4.1 (Case Study: Markazi Province Qara-chai River)

نویسندگان [English]

  • Amir Moradinejad 1
  • Amir Hamzeh Haqi Abi 2
  • Hassan Tarabi 2
1 Education and Research Organization of the Ministry of Jihad and Agriculture
2 Lorestan University
چکیده [English]

Estimation of total sediment load or transmission rate is one of the critical approaches in the field of water resources projects. The aim of this study is to estimate the amount of sediments and calculation of transport power of Qara-Chai River in the Markazi Province through different Methods. For this research a rich  of 31 km was selected. After the basic information such as cross sections, geometrical features of path, roughness coefficients of, bed and laterals, suspended and bed sediment genus and grain size were extracted. Also, sediment discharge was estimated by HEC-RAS model. The results showed that equations of Englund-Hansen and Tuffalti don’t have significant difference with measured data at 5 percent level error. Meyer-Peter and Muller, Wilcocks, Acker -White and Laursen methods significantly differed which those observed (P<0.05). So sediment transport capacity increased from up to down because of increasing longitudinal slope so that in the final one third the highest changes exist.

کلیدواژه‌ها [English]

  • erosion
  • Sediment transport
  • bed deformation
  • Qara-Chai River
  • HEC-RAS 4.1